En Norrländska på Öland

En blogg om mitt liv på Öland, här dryftar jag mina åsikter och synpunkter, jag bjuder på härliga bilder, matlagningskonsten och annat som jag tycker är värt att publicera =)



fredag 14 januari 2011

Helvetes mixer!!!!!

Falafel from scratch
Visst låter det enkelt, falafel from scratch, blötlägg kikärtor i minst 8 timmar, grovhacka vitlök, persilja och gul lös, ta sedan fram mixern och mixa allt till en medium röra.
VADÅ MEDIUM RÖRA???
Har ni provat att mixa kikärter med en stavmixer?? Det är så gott som omöjligt, kikärtshelvetet kladdar fast i botten på mixern och den stannar, då får man dra ut sladden och pilla bort röran för att sedan köra igen.
Jag har kommit halvvägs och mixern brinner snart upp så het som den är.
Men just nu tar jag en paus så att både den och jag får svalka oss ett tag. När allt är mixat ska jag blanda i chili, spiskummin, tahini, olivolja, salt och pepper samt bakpulver, varför bakpulver?
Sedan ska de rullas små bollar och doppas i sesamfrö för att sedan stekas i olja.


Jag såg framför mig en njutbar vegetarisk middag med hemgjorda falafel i lazizbröd med sallad, tomat, rödlök
och en kall honungs och chilisås.
Inte nog med detta så ska mannen ha daal också, just nu får vi se hur det blir med det.

Trevlig fredagskväll!!!

2 kommentarer:

  1. Ja ibland blir de inte som man tänkt sig, hoppas de blir bra i slutändan!!
    Ha en trevlig helg!! kramiz

    SvaraRadera
  2. Vad sa du sa du?? Mannen ska ha "daal"???? En förklaring tack innan min fantasi skenar iväg... ha ha. Hoppas allt blev bra till slut. krAMelikram

    SvaraRadera