En Norrländska på Öland

En blogg om mitt liv på Öland, här dryftar jag mina åsikter och synpunkter, jag bjuder på härliga bilder, matlagningskonsten och annat som jag tycker är värt att publicera =)



lördag 12 februari 2011

Man behöver inte åka till Marrakech!

Lördag i vår familj = lamm till middag, varsågoda och ta för er av receptet, Lammchili som i Marrakech!

Lägg samtliga ingredienser i lergrytan. Ställ in i ugnen på 175 grader i ca 3 timmar.
600 gram Lammbitar, 2 hackade lökar, 5 vitlöksklyftor, 3 msk nymalen spiskummin, 2 kanelstänger, 2 tsk grön kardemumma (finns att köpa i Asiatbutiker), 2 dl chilisås,  2 dl köttbuljong, 2 dl tomatpure, 2 dl vatten, en skvätt balsamikovinäger, 2 tsk farinsocker, 2-4 chilifrukter med hetta, salt och peppar

Plocka bladen av en kruka mynta och finstrimla dem. Blanda mynta, 2 dl yoghurt och saften av en halv citron. Smaka av med salt och peppar.

Servera med couscous, limeklyftor och Lazizbröd

2 kommentarer:

  1. Det låter spännande, det kanske man ska pröva.

    SvaraRadera
  2. Verkar riktigt gott,lite misstänksam mot lamm har jag alltid varit.Men man måste ju prova nån gång,
    Kramen!

    SvaraRadera