En Norrländska på Öland

En blogg om mitt liv på Öland, här dryftar jag mina åsikter och synpunkter, jag bjuder på härliga bilder, matlagningskonsten och annat som jag tycker är värt att publicera =)



söndag 21 november 2010

Maneter

Nu varnas det för att döds maneterna ska invadera Thailand, kubmaneten är så giftig att den kan döda en människa på några sekunder. Inte nog med att jag är sjukt nervös över flygresan nu ska jag behöva noja över detta med, det kanske är lika bra att stanna hemma på Öland istället.
Skulle inte tro det!

Tips från pressen!!
Så skyddar du dig
  Bada med långärmad tröja och långa byxor, alternativt våtdräkt som skyddar stora delar av kroppen.
  Undvik att bada när högvattnet är på väg in.
  Om du blir bränd av en kubmanet – smörj in området med vinäger. Vinägern slår ut nässelcellerna och stoppar giftflödet.
  Gör omedelbart hjärt- lungräddning, då höga giftdoser kan påverka kroppens hjärtverksamhet negativt.

5 kommentarer:

  1. Jag tror jag nästan hade avstått från att bada i havet, hade nog blivit poolen istället!

    SvaraRadera
  2. Usch låter inte trevligt med dessa maneter!!
    Hoppas iaf att ni får njuta i fulla drag när ni kommer dit!! kramiz

    SvaraRadera
  3. Eller oxå så gör dem som mig...struntar i att åka dit...haha. Ja det finns faror överallt... Kram Lilitha

    SvaraRadera
  4. Fy, låter inget vidare. Jag skulle välja att bada i poolen istället tror jag... Ta nu med dig massor m. vinäger så du är förberedd. NÄr var det du skulle åka?? Önskar dig en bra start på veckan. krAMelikram

    SvaraRadera
  5. Ska oxå dit... håller med dom borde inte skämma upp folk så här :p, och snorkling vill man verkligen inte gå miste om!! Det är helt otroligt att se undervattenlivet!

    SvaraRadera