En Norrländska på Öland

En blogg om mitt liv på Öland, här dryftar jag mina åsikter och synpunkter, jag bjuder på härliga bilder, matlagningskonsten och annat som jag tycker är värt att publicera =)



söndag 14 november 2010

Pappa, jag saknar dig så!

Mannen som gav mig det stora intresset för matlagning och som alltid bollade idéer och recept med mig, vi talades vid minst en gång om dagen och det var alltid någonting med mat som smög in i samtalet.
Pappa var en sann matälskare och lagade fantastiskt god mat, det fick aldrig förekomma någon form av halvfabrikat eller pulver av något slag.
Han var en mästare på äkta husmanskost, han testade alltid nya saker och tog fram en skinka som slår parma med hästlängder, den fick lufttorka på Jämtländska fjället utomhus i månader.
Och där är han nu, spridd för vinden över fjällen
Älskade pappa åren går och som jag saknar dig, du är i mina tankar dagligen!!

Så mötte han fjällbygdens vindar
De hälsade hemligt:
Välkommen!
Så mötte han fjällbäckens bäckar
De brusade hemligt:
Välkommen!
Så mötte han fjällbygdens brändor
De blommade hemligt:
Välkommen!
De viskade tyst till varandra:
Så kom han då äntligen hem.

8 kommentarer:

  1. Jätte vackert Mita!!! Jag tror jag förstår lite hur du känner, även jag stod nära min pappa som gick bort för 7 år sedan. Saknaden kommer när man minst anar den, när man ser en plats, hör en låt, ser en färg eller känner en doft...
    Idag är det våra pappors dag. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja nog är det så. Man sakar dom som inte finns bland oss längre och speciellt de som betytt något extra.

    SvaraRadera
  3. ...fint skrivet...ja du saknaden efter pappa e fortfarande stor å ömmar i mitt hjärta trots att 11 år har gått...men tiden har ingen betydelse...ha en bra dag å kramiz på dig!

    SvaraRadera
  4. Min pappa är oxå död...snyft. Kommer att skriva ett inlägg om det lite senare idag. Men vackra ord du skriver om din far och fin dikt. Kram Lilitha

    SvaraRadera
  5. Hej! Nu har jag hittat in på din nya blogg. Den är jättefin! I'll be back!

    SvaraRadera
  6. Åh så vackert Mita... och nu gråter jag. Saknar min pappa såå mycket med.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vad fint och rörande du skriver om din pappa. Kul att han gillade att laga mat, det gjorde min far också så jag känner igen det du skriver. Vad jag förstår så var han inte så gammal när han dog.

    Fin dikt på slutet

    Varm kram

    SvaraRadera
  8. Jag saknar honom också. Han var navet i
    släkten. Kram på dig! Jenny

    SvaraRadera