En Norrländska på Öland

En blogg om mitt liv på Öland, här dryftar jag mina åsikter och synpunkter, jag bjuder på härliga bilder, matlagningskonsten och annat som jag tycker är värt att publicera =)



tisdag 21 december 2010

Månförmörkelse.

Har suttit här som en tönt och tittat på månen i väntan på månförmörkelsen, men till slut fick jag använda superverktyget, Google och fick då denna informationen!
Idag, är det dags igen. Förmörkelsen påbörjas redan vid halv nio på morgonen och ungefär 9.40 ska den totala månförmörkelsen inledas. Klockan 10.17 ska den vara som störst och därefter ska den minska för att helt vara borta vid klockan 12.
Tittar man på himlen under morgonen kan man alltså se hur månen blir mörkare och mörkare. Den blir aldrig helt svart, som vid en solförmörkelse, utan man kan hela tiden se den med blotta ögat.
Månens färg, som vi ser den, ändras däremot i och med att ljuset bryts in i jordens atmosfär och månen blir mörkt röd eller rödbrun.
När man ska titta på en månförmörkelse behöver man inte vara så försiktig som man är vid en solförmörkelse. Man kan titta direkt på den utan att skada ögonen. Bäst syns månförmörkelsen förstås om man tittar i ett teleskop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar